Analytiker till Digitaliseringsrådets kansli

8 april 2019

Vill du hjälpa politiken att följa och förstå digitaliseringen i samhället? Som analytiker på Digitaliseringsrådet bidrar du till att stödja regeringen i dess arbete med att Sverige ska bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Så har du erfarenhet av kvantitativ och kvalitativ analys, är analytisk som person och har det driv som krävs? Då kan du vara den vi söker!

Digitaliseringsrådet har inrättats av regeringen för att driva på digitaliseringen i Sverige. Vi bidrar med strategiska analyser för att stödja regeringen och digitaliseringsministern i arbetet med att Sverige ska bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Det kan handla om att vi kartlägga och analysera insatser samt uppmuntra till samverkan och dialog. Digitaliseringsrådet består av personligt förordnade experter och ett kansli. Kansliet ansvarar för den löpande verksamheten och driver analysarbetet. Verksamheten rapporteras direkt till Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet).
Post- och telestyrelsen har regeringens uppdrag att svara för Digitaliseringsrådets kansli. Medarbetar vid kansliet är anställda vid myndigheten som nu söker en analytiker.

Vad ska jag arbeta med?

Tonvikten i verksamheten ligger på att följa och förstå samhällets digitalisering kopplat till politiken. Utifrån dessa analyser främjar vi digitalisering, genom att samverka och kommunicera, och vi föreslår åtgärder.
Som analytiker kommer du primärt bidra i arbetet med att analysera hur Sverige och omvärlden digitaliseras. Rollen kommer att komplettera den kompetens kansliet besitter idag som har tyngdpunkt kring kvantitativ analys och kommunikation.

Specifika arbetsuppgifter kan inkludera att:

  • genomföra utredningar
  • beställa och genomföra samhällsekonomiska analysera
  • beställa och analysera datainsamlingar
  • beställa kvalitativa genomgångar
  • utifrån resultat kunna göra analyser och bedömningar kring utvecklingen av digitaliseringen i Sverige i förhållande till de politiska målen
  • bidra med underlag till Regeringskansliet bl.a. inför möten i Digitaliseringsrådet

I rollen förväntas du också samverka med olika aktörer på marknaden och genomföra systematiska omvärldsbevakningar kopplat till digitaliseringsområdet för att se och följa trender på området. Du behöver kunna beskriva och förmedla resultat på ett begripligt och anpassat sätt, både muntligt och skriftligt.

Vem söker vi?

Vi söker dig med

  • relevant akademisk examen exempelvis civilingenjör, samhällsvetare, statsvetare etc.
  • erfarenhet av kvantitativ och kvalitativ analys kopplat till samhällsfrågor,
  • goda kunskaper i svenska och engelska, både skriftligt och muntligt.

Det är meriterande med erfarenhet av arbete vid Regeringskansliet eller annan politisk styrd organisation. Det är också meriterande om du har erfarenhet av strategiskt arbete med verksamhetsutveckling utifrån och med hjälp av digitalisering. Här tror vi att du har kunskaper om den digitala teknikutvecklingen och hur den kan användas för innovation, användarvänlighet eller effektivisering inom privat eller offentligt verksamhet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för tjänsten är det viktigt att du är driven och ansvarsfull. Du har en väl utvecklad analytisk förmåga och kommer ofta med egna initiativ.

Du gillar omvärldsbevakning och jobba i team.

Vidare är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga eftersom du i rollen kommer ha många olika kontaktytor.

Låter det intressant?

Välkommen med din ansökan!

 


Var ska jag jobba?

Post- och telestyrelsen har uppdraget att svara för Digitaliseringsrådets kansli sedan våren 2017. Kansliet är en enhet inom digitaliseringsavdelningen som tillhör divisionen för marknadsutveckling.

Hur är det att jobba på PTS?

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats. Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vår verksamhet präglas av den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du hos oss verkar i en innovativ och kreativ miljö.

Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Friskvård är en del av arbetet och en god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss.
För att bidra till vår kultur värdesätts förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Vi kan på så sätt utveckla verksamheten och trivas ihop, vilket är en förutsättning för att uppnå våra höga ambitioner som arbetsplats.

Om anställningen

Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Kontakt

Välkommen med din ansökan nedan senast 28 april 2019, Dnr. 19-2917. Besök Lediga jobb pts.se
För mer information kontakta enhetschef Nils Hertzberg, 08-678 57 60 eller HR-specialist Camilla Denijs, 08-678 58 01

För kontakt med PTS lokala fackliga arbetstagarorganisationer mejla till saco@pts.se eller st@pts.se

Här kan du få information om hur PTS registrerar dina personuppgifter.


Ladda ner beskrivningen i pdf-format