Vi söker en kommunikatör

10 januari 2020

Vi söker dig som vill vara med och bidra till en bredare förståelse av och diskussion kring hur Sverige kan bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.

Digitaliseringsrådet har inrättats av regeringen för att driva på digitaliseringen i Sverige. Vi bidrar med strategiska analyser för att stödja regeringen och digitaliseringsministern i arbetet med att Sverige ska bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Rådet består av personligt förordnade experter och ett kansli.

Kansli ansvarar för den löpande verksamheten och driver analysarbetet. Verksamheten rapporteras direkt till Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet). Kärnan i verksamheten är att följa och förstå samhällets digitalisering kopplat till politiken. Utifrån dessa analyser främjar vi digitalisering, genom att kommunicera och samverka samt bidrar med förslag och stödjande underlag till regeringen.

Vad ska jag arbeta med?

Att lyfta, förklara och bidra till diskussion är en viktig del av vår verksamhet med att följa och främja samhällets digitalisering. Vi söker nu en visstidsanställd kommunikatör som gillar helhetsperspektiv och är intresserad av att bidra till kansliets verksamhet. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer bestå av:

  • Operativ och löpande kommunikation
    Du ansvarar för att producera och publicera innehåll till våra kanaler samt ansvara för utveckling av webbplatsen i den mån det behövs.
  • Event och samverkan
    Du projektleder eller svarar för kommunikativa delar vid olika typer av seminarier, konferenser och rundabordssamtal. Hösten 2020 planeras en större konferens om Digitaliseringen i Sverige 2020.
  • Visualisering
    Det är också värdefullt om du har kunskap om grafisk form och är bra på att visualisera skeenden och fakta.
  • Operativt och löpande kommunikation för Bredbandsforum
    Inom samma organisation finns ytterligare ett kansli som rapporterar till regeringen - Regeringens Bredbandsforum. De är också i behov av stöd i arbetet med den löpande kommunikationen. I tjänsten ingår även att stödja Bredbandsforum i dess kommunikation.
  • Strategisk kommunikation
    Du tillför ett värde om du har erfarenheter och kompetens som gör att du kan bidra strategiskt och bistå i planeringen av Digitaliseringsrådets arbete. Här är det bra om du har arbetat med frågor kopplat till digital utveckling.

Vem söker vi?

Du har akademisk examen inom kommunikation eller motsvarande kompetens genom annan akademisk examen och erfarenhet av arbete som kommunikatör. Du har arbetat med samhällets digitalisering på policynivå.

Meriterande är flerårig arbetslivserfarenhet av liknande arbete, samt specifika sakkunskaper inom något delområde. Likaså är det meriterande om du har arbetat inom eller i nära samverkan med offentlig sektor.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är samhällsintresserad och driven. Då arbetet innebär många olika kontaktytor är det viktigt att du är samarbetsinriktad.

Var ska jag jobba?

Post- och telestyrelsen har uppdraget att svara för Digitaliseringsrådets kansli sedan våren 2017. Kansliet är enhet inom digitaliseringsavdelningen inom divisionen för marknadsutveckling.

Hur är det att jobba på PTS?

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

Om anställningen

Tjänsten är en allmän visstidsanställning till den 31 december 2020 (då Digitaliseringsrådets nuvarande mandat går ut).

Tillträde sker snarast möjligt enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i Stockholm.

Kontakt

Välkommen med din ansökan senast den 15 januari 2020. Diarienummer 19-13799. 
Läs mer på PTS webbplats om lediga jobb.

För mer information om tjänsten kontakta kanslichef Nils Hertzberg, 08-678 57 60.

För kontakt med PTS lokala fackliga arbetstagarorganisationer mejla till saco@pts.se eller st@pts.se